شبکه اجتماعی دارومارو

شبکه اجتماعی دارومارو شیپور سلامتی مردم ایران

شبکه اجتماعی دارومارو شیپور سلامتی مردم ایران

شبکه اجتماعی دارومارو پل ارتباطی مردم و فعالان حوزه طب سنتی و فراورده های طبیعی

بایگانی
آخرین مطالب

کیسه صفرا

پنجشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۸، ۰۹:۳۶ ق.ظ

کیسه صفرا چیست؟


کیسه صفرا چیست؟ کیسه صفرا( Gallbladder) ، بخشی از سیستم صفراوی میباشد که به عنوان منبع ذخیره سازی صفرا عمل میکند و نقش مهمی در جذب چربی های دریافتی بدن دارد. صفرا مزه ی تلخی دارد وافرادی که به طریقی محتویات معده به داخل دهانشان باز می گردد اگر تلخی بیش از حدی احساس کردند مربوط به صفرا می باشد. کیسه صفرا ازسه قسمت اصلی فوندوس و تنه و اینفاندیبولوم تشکیل شده است. کیسه صفرا دقیقا روی سطح زیرینکبد قرار گرفته وتقریباّ چهار اینچ (حدودا 10سانتی متر) اندازه دارد و کشیده وگلابی شکل می باشد.


کیسه صفرا

کیسه صفرا، صفرا تولید نمی کند بلکه وظیفه این کیسه ذخیره سازی مایع زرد رنگ صفرا (Bile) و تغلیظ کردن8-9 برابری صفرا ومنقبض شدن برای ترشح صفرای تولید شده توسط کبد  می باشد.این مایع به هنگام ورود مواد غذایی به معده از کبد ترشح می‌شود و از طریق کانالی به کیسه صفرا انتقال می‌یابد. زمانی که غذاهای چرب و با کلسترول بالا مصرف می‌کنیم کیسه صفرا منقبض شده، تا صفرا را از طریق مجرای صفراوی در روده بزرگ تخلیه کند.زیرا صفرای ذخیره شده به تجزیه و جذب و هضم چربی هایی که می خورید ،  کمک می کند و اختلال در این جریان ، بیماریهای کیسه صفرا را به وجود می آورد و در نتیجه موجب اشکال در هضم چربی ها می شود.

با این حال میزان کلسترول بالای موجود در صفرا باعث سفت شدن و تشکیل سنگ‌هایی می شود که اندازه‌ی آن‌ها از یک دانه شکر تا یک آلو تغییر می کند. بعضی از این سنگ های صفراوی ریز ، معمولا علامتی ندارد و ناراحتی را موجب نمی شود چون کانال صفراوی را مسدود نمی کنند. اما اگر همین سنگها وارد مجرای صفراوی شوند ،باعث بروز التهاب، دردهای شدید و انسداد مجرا خواهند شد که گاهی نیاز به عمل جراحی پیدا می‌کند.


به طور کلی، کیسه صفرا اندامی کوچک و بدون آزار است که باعث بیماری خاصی یا ناراحتی در فرد نمی شود، مگر مشکلی باعث کاهش آزادسازی صفرا شود و یا مجاری صفراوی را مسدود کند که عوامل زیادی منجر به بروز این مشکلات درکیسه صفرا می شوند.


کبد-کیسه صفرا


از جمله این عوامل که باعث بروز مشکلات در کیسه صفرا می شوند:

1- سنگ صفرا

اگر در صفرا کلسترول زیادی وجود داشته باشد احتمال تشکیل سنگ صفرا بالا می‌رود. این وضعیت به شرایطی گفته می شود که سنگ های کوچک و یا گاهی یک سنگ بزرگ در

داخل کیسه صفرا ایجاد شود ،در برخی موارد سنگ صفرا منجر به دردی شدید در فرد می شود، اما حدود 90 درصد این افراد هیچ گونه علامتی ندارند.


2- کولیک صفراوی
اگر سنگ صفرا در مجاری صفراوی ایجاد یک گرفتگی کند کولیک صفراوی را پدید می آورد.دراین حالت کیسه صفرا برای از میان برداشتن این گرفتگی ، شدیدا منقبض می شود و فرد احساس دردی شدید می کند. این انقباضات شدید و دردهای همراه با کولیک صفراوی معمولا 1-2 ساعت بطول می انجامد.


3- التهاب کیسه صفرا
التهاب کیسه صفرا  در اثر وجود سنگ های صفراوی، عفونت ها و مصرف الکل، یا حتی تومور هایی که باعث ترشح بیش از حد صفرا می شوند ایجاد می شود. اما شایع ترین علت ایجاد آن سنگ های صفراوی است. التهاب کیسه صفرا ممکن است چند هفته ای طول بکشد. در این بیماری تب شایع نیست.


برخی نشانه های بیماری کیسه صفرا عبارتند از:

– درد شدید ناحیه شکمی مخصوصا در ناحیه راست بالای شکم یا درد ی که با لمس شکم تشدید می شود.

– دردی که درشانه راست می باشد وگاهاً کمر را نیز درگیر می کند.

– دردی که بعد از غذا خوردن شدت می یابد، مخصوصا مصرف غذایی با کلسترول بالا

– دردی که تیز است.

– دردی که با عمیق نفس کشیدن شدت می یابد.

– درد در قفسه سینه

– سوزش سر دل و سوء هاضمه

– احساس پری در شکم و نیز زیاد شدن گاز معده

– تهوع، استفراغ و تب و لرز و..

اقداماتی که موجب کاهش سنگها ی صفراوی می شود:

– کم کردن مصرف غذاهای چرب و با کلسترول بالا.

– مصرف به اندازه زردچوبه : که باعث کاهش التهابکیسه صفرا و تحریک جریان و حرکت صفرا می‌گردد.

-مصرف ویتامین C : که موجب تجزیه‌ کلسترول موجود در صفرا می شود.

-اسیدهای چرب امگا3 : که موجب کاهش میزان تری گلیسیرید و در نتیجه کاهش کلسترول خون می شود.






جهت کسب اطلاعات بیشتر واتصال به  شبکه اجتماعی دارومارو می توانید از طریق وب سایت

www.daroomaroo.com

یا از طریق شبکه های اجتماعی ما به آدرس های

پیج اینستاگرام:

Daroomaroo.company

کانال تلگرام:

t.me/daroomaroo

 دنبال کنید


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی